STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ
NR 392 IM. JANA BYTNARA
„RUDY” W WARSZAWIE
Rozdział 1
Postanowienia wstępne
§ 1.
1.Szkoła Podstawowa nr 392 im Jana Bytnara ps. „Rudy” w Warszawie, zwana dalej „Szkołą”, jest publiczną ośmioletnią szkołą podstawową dla uczniów, działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59);
2) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943,
z późn. zm.);
3) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60);
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870);
5) statutu Szkoły.
2.Siedziba Szkoły mieści się w Warszawie przy al. Wojska Polskiego 1a
3.Szkoła nosi imię Jana Bytnara ps.”Rudy”.
4.Organem prowadzącym Szkołę jest miasto stołeczne Warszawa.
5.Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty, z siedzibą
w Warszawie, al. Jerozolimskie 32.
6.Administratorem danych w rozumieniu zapisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (w Placówce) jest dyrektor szkoły.
7.W celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia w szkole został wprowadzony szczególny nadzór nad pomieszczeniami placówki oraz terenem wokół niej w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring).
1) Stosowanie monitoringu poprzedzone zostało konsultacjami z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
2) Monitoring nie stanowi środka nadzoru nad jakością wykonywania pracy przez pracowników szkoły.
3) Monitoring nie obejmuje pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, pomieszczeń, w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna, pomieszczeń przeznaczonych do odpoczynku i rekreacji pracowników, pomieszczeń sanitarnohigienicznych, gabinetu profilaktyki zdrowotnej, szatni
i przebieralni*.
4) */chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji celu określonego w pkt. 1 i nie narusza to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób, w szczególności zostały zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób – w takiej sytuacji należy wymienić te pomieszczenia i obszary/.
5) Nagrania z kamer monitoringu przechowywane są przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące od dnia nagrania. Po upływie tego okresu nagrania podlegają wcześniejszemu nadpisaniu nowymi zapisami.
6) W przypadku w którym nagrania mogą stanowić dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisów prawa termin wskazany w pkt.4 może ulec przedłużeniu, a Pracodawca może je udostępnić jedynie organom do tego uprawnionym (np. Policja, Sąd).
7) Uczniowie i pracownicy informowani są o wprowadzeniu monitoringu, w sposób przyjęty w danej Placówce, nie później niż 14 dni przed uruchomieniem monitoringu.
8) Pomieszczenia i teren monitorowany oznaczony jest w sposób widoczny, za pomocą odpowiednich piktogramów.
8.Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
1) szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową nr 392;
2) dyrektorze szkoły – należy przez to rozumieć dyrektora Szkoły Podstawowej nr 392;
3) rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców także opiekunów prawnych uczniów szkoły wskazanej w §1.1;
4) uczniach – należy przez to rozumieć uczniów szkoły wskazanej w §1.1;
5) nauczycielu – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły wskazanej w §1.1;
6) Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców, Samorządzie Uczniowskim – należy przez to rozumieć organy działające w szkole wskazanej w §1.1;
7)uchylony;
8) uchylony;
9) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć miasto stołeczne Warszawa;
10) organie nadzoru pedagogicznego – należy przez to rozumieć Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
Rozdział 2
Cele i zadania Szkoły
§ 2.
nauczanie rozumiane jako wprowadzanie uczniów w świat wiedzy z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, predyspozycji i możliwości psychofizycznych w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej, które umożliwia ukończenie szkoły i dalsze kształcenie;
wychowywanie rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości
w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej przygotowujące do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
1) wyposażenie uczniów w wiedzę stosownie do ich rozwoju, zdolności i możliwości;
2) wspomaganie rozwoju każdego ucznia;
3) przygotowanie uczniów do nauki w szkole ponadpodstawowej;
4) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym;
5) dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów i pracowników szkoły;
6) zapewnienie funkcji opiekuńczej;
7) podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
8) wychowywanie w oparciu o uniwersalne zasady etyki z poszanowaniem chrześcijańskiego systemu wartości, w poczuciu miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata;
9) wspomaganie wychowawczej roli rodziny;
10) zapewnienie uczniom warunków niezbędnych do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego, fizycznego i społecznego.
1) organizowanie zajęć zgodnie z ramowym planem nauczania;
2) realizowanie programów nauczania uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego;
3) realizowanie w ramach zajęć szkolnych szkolenia sportowego zgodnego
z programami szkolenia sportowego zatwierdzonymi przez właściwego ministra;
4) umożliwianie uczniom zgłębiania wiedzy i poznawania otaczającego świata poprzez urozmaicanie procesu edukacji;
5) realizację innowacyjnych rozwiązań metodycznych, programowych lub organizacyjnych;
6) organizowanie nauczania indywidualnego dla dzieci, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
7) umożliwienie realizacji indywidualnego toku, programu nauczania;
8) organizowanie zajęć religii i etyki;
9) udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez:
10) podejmowanie działań w zakresie pomocy socjalnej;
11) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez dostosowanie warunków nauki i umożliwienie uczestnictwa w życiu klasy i szkoły;
12) sprawowanie pozalekcyjnej opieki nad uczniami poprzez zajęcia świetlicowe;
13) realizowanie działań ujętych w Programie wychowawczo – profilaktycznym;
14) propagowanie zasad promocji i ochrony zdrowia poprzez realizację programów zewnętrznych oraz działań ujętych w Programie wychowawczo – profilaktycznym;
15) organizowanie zajęć kulturoznawczych uwzględniających kraje pochodzenia uczniów cudzoziemskich;
16) uwzględnianie roli rodziców w procesie nauczania i wychowania swoich dzieci oraz zachęcanie do współuczestniczenia w życiu szkoły;
17) respektowanie przepisów bezpieczeństwa w szkole i podczas działań pozaszkolnych;
18) stałe podnoszenie poziomu jakości pracy szkoły poprzez między innymi:
19) respektowanie kompetencji organów szkoły.
Rozdział 3
Organy szkoły
§ 3.
1) Dyrektor szkoły;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Samorząd Uczniowski;
4) Rada Rodziców.
§ 4.
1) kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
5) wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa ( zgodnie z art. 70 ust.1 Prawa Oświatowego);
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową
i gospodarczą obsługę szkoły;
7) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom
i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
9) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
10) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej
i innowacyjnej szkoły;
11) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
12) współpracuje z pielęgniarką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły
§ 5.
1.W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
1) przed rozpoczęciem roku szkolnego;
2) na zakończenie każdego semestru roku szkolnego w związku z klasyfikowaniem
i promowaniem uczniów;
3) po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych;
4) w miarę potrzeb wynikających z bieżącej pracy szkoły;
5).na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego;
6) na wniosek co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
1) zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
2).protokoły zebrań rady pedagogicznej sporządza się w formie papierowej pismem komputerowym.
3) każda strona protokołu jest numerowana i opatrzona parafami dyrektora szkoły oraz protokolanta.
4) po sporządzeniu protokołu opatruje się go podpisem dyrektora szkoły oraz protokolanta.
5) protokół posiedzenia rady pedagogicznej jest sporządzany w ciągu dwóch tygodni od dnia posiedzenia.
6) każdy członek rady pedagogicznej ma prawo do zapoznania się z protokołem
i wniesienia poprawek lub uzupełnień. W tym celu jest on udostępniany w sekretariacie szkoły.
7) poprawki i uzupełnienia do protokołu zgłasza się na piśmie najpóźniej na jeden dzień przed planowanym terminem zebrania rady pedagogicznej, na której protokół ma być zatwierdzony.
8) rada przyjmuje poprawki i uzupełnienia do protokołu w drodze głosowania. Zostają one ujęte w tzw. protokół rozbieżności, który dołącza się do protokołu kolejnego posiedzenia rady pedagogicznej.
9) rada pedagogiczna zatwierdza większością głosów protokół zasadniczo
na następnym zebraniu, chyba że tryb pracy to uniemożliwi. W takim przypadku protokół jest zatwierdzany na kolejnym posiedzeniu.
10) protokoły wraz załącznikami (w tym uchwałami) z danego roku szkolnego
są archiwizowane.
§ 6.
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole
po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
4) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
5) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty, w celu doskonalenia pracy szkoły.
2.Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
2) projekt planu finansowego;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4)propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3.Rada pedagogiczna ponadto:
1) może wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze
w szkole;
2) przygotowuje projekt statutu lub jego zmian;
3) wykonuje kompetencje przewidziane dla rady szkoły zgodnie z art. 82.2 ustawy prawo oświatowe;
4) uchwala statut;
5) może występować do Mazowieckiego Kuratora Oświaty z wnioskami o zbadanie
i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego
w szkole.
§ 7.
1) z dobrowolnych składek rodziców;
2) z wpłat osób fizycznych, organizacji i instytucji;
3) dochodowych imprez organizowanych przez radę rodziców.
1) indywidualnej pomocy finansowej udzielanej dzieciom będącym w trudnej sytuacji materialnej;
2) dofinansowania imprez klasowych, wycieczek;
3) dofinansowania imprez szkolnych, konkursów o charakterze ogólnoszkolnym;
4) dofinansowania działalności organizacji szkolnych;
5) finansowania nagród rzeczowych dla uczniów odnoszących sukcesy w różnych dziedzinach;
6) doposażenia szkoły.
§ 8.
1.Do kompetencji rady rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną Programu Wychowawczo – Profilaktycznego;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§ 9.
1) samorząd klas I-III;
2) samorząd klas IV-VIII.
§ 10.
1.Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 11.
1) rozmów, dyskusji, negocjacji;
2) Komisji Rozjemczej zwanej dalej komisją, w przypadku braku porozumienia
z zastosowaniem rozwiązań ujętych w ust.8 pkt 1.
1) konflikt dyrektor szkoły – rada rodziców:
2) konflikt dyrektor szkoły – rada pedagogiczna:
3) konflikt dyrektor szkoły – samorząd uczniowski:
4) konflikt rada pedagogiczna – rada rodziców:
5) konflikt samorząd uczniowski – rada pedagogiczna:
Rozdział 4
Organizacja pracy szkoły
§ 12.
1) I etap edukacyjny – klasy I – III;
2) II etap edukacyjny – klasy IV-VIII.
§ 13.
1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły;
2) na prośbę rodziców – dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, na podstawie decyzji dyrektora, jeśli:
§ 14.
§ 15.
§ 15a
3 Ustalam następujące formy kontaktu z dyrektorem szkoły:
1) kontakt za pomocą dziennika elektronicznego Librus;
2) kontakt telefoniczny 22-277-16-20.
4.Głównym narzędziem do organizacji kształcenia na odległość jest platforma Office 365 MS Teams
1) synchroniczny – zajęcia online w czasie rzeczywistym za pomocą platformy Office 365 MS Teams;
2) asynchroniczny – nauczyciel udostępnia materiały, a uczniowie wykonują zadania
w określonym czasie, nie dłuższym niż 45 minut.
1) skierowanie prośby o włączenie kamerki,
2) prośbę o udzielenie odpowiedzi (przez mikrofon lub na czacie) na zadane pytanie dotyczące toku lekcji.
1) materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl;
2) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
3) innych niż wymienione powyżej materiałów wskazanych przez nauczyciela przedmiotu.
§ 15b
1) kształcenia specjalnego;
2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) indywidualnego nauczania;
5) zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
6) zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
7) zajęć, o których mowa w art. 165 ust. 7 i 10 Prawa oświatowego.
§ 15c
1) ustalenia, czy każdy z jego uczniów posiada w domu dostęp do sprzętu komputerowego
i do Internetu;
2) w przypadku braku dostępu wychowawca niezwłocznie zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły w celu ustalenia sposobu wsparcia np. poprzez wypożyczenie laptopów lub ustalenie alternatywnych form kształcenia;
3) wskazania sposobu kontaktu (np. e-dziennik, e-mail, komunikatory społeczne, telefon) ze swoimi wychowankami;
4) reagowania na bieżące potrzeby i problemy związane z kształceniem zdalnym, które zgłaszają jego uczniowie lub rodzice.
§ 15d
1) otaczania opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią COVID-19;
2) inicjowania i prowadzenia działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
w uzgodnieniu z dyrektorem;
3) minimalizowania negatywnych skutków zachowania uczniów pojawiających się
w wyniku wdrażania nauczania zdalnego;
4) otaczania opieką i udzielanie wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego;
5) udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do nauczania zdalnego,
§ 15e
1) uczestniczenie w zajęciach zdalnych zgodnie ze swoim tygodniowym rozkładem zajęć.
2) ścisłe współpracowanie z nauczycielem danego przedmiotu zwłaszcza w zakresie dostosowania programu i narzędzi do możliwości psychofizycznych ucznia.
3) wspomaganie zdalnie ucznia w wykonywaniu powierzonych mu zadań, w tym udzielać wskazówek i wspierać w pokonywaniu trudności.
4) na bieżąco monitorować trudności, z jakimi boryka się uczeń.
5) kontrolować postępy w nauce, jeśli zaistnieje potrzeba, sugerować innym nauczycielom dalsze modyfikacje narzędzi i metod pracy.
§ 15f
§ 15g
§ 15h
1) sprawdziany i kartkówki, które odbywają się w trakcie lekcji online i są ograniczone czasowo;
2) odpowiedzi, prezentacje ucznia w trakcie zajęć online;
3) udostępnione przez nauczyciela zadania do samodzielnej pracy np. karty pracy, zadania
z ćwiczeń, podręcznika;
4) aktywność i zaangażowanie uczniów w czasie zajęć.;
§ 15i
§ 15j
1) zajęcia dydaktyczne w formie wideokonferencji prowadzone są w jednolitej technologii przez nauczycieli wszystkich przedmiotów. Zajęcia prowadzone są w Office 365 MS Teams oraz
z wykorzystanie wirtualnego dziennika firmy Librus.
2) nauczyciele przygotowują własne materiały lub korzystają z materiałów udostępnionych na platformie e-podreczniki.pl
3) konta na platformie do zdalnej nauki są zakładane przez administratora w placówce,
a konta są zakładane w domenie placówki, niedopuszczalne jest wykorzystywanie własnych kont e-mail uczniów i nauczycieli np. w domenie gmail.com lub outlook.com.
4) administratorem założonych kont w domenie placówki jest wyznaczona osoba przez dyrektora (np. informatyk) i to on ma uprawnienia do zmiany ustawień kont, nadawania uprawnień czy resetowania hasła.
5) nauczyciele na podstawie założonych kont ustalają zespoły (klasy) i przypisują do nich uczniów.
6) oprogramowanie wykorzystywane do wideokonferencji posiada włączoną opcje poczekalni i to nauczyciel prowadzący lekcje „wpuszcza” uczniów na zajęcia, weryfikując przy tym czy wszyscy uczniowie są we właściwym zespole.
§ 15k
1) posiadanie statusu ucznia Szkoły;
2) posiadanie adresu poczty elektronicznej ucznia nadanego przez wychowawcę;
3) założenie indywidualnego konta dla każdego ucznia, pozwalającego na dostęp do zajęć realizowanych online (za pomocą adresu poczty e-mail);
4) założone, indywidualne konta dla każdego z nauczycieli. Komunikacja ze szkołą
i wymiana służbowych danych nie powinna odbywać się przez prywatne konta pocztowe nauczycieli;
§ 15l
1) wykorzystywanie usługi do wysyłania niechcianych wiadomości;
2) udostępnianie treści objętych ochroną praw autorskich;
3) przechowywanie, udostępnianie, rozpowszechnianie treści i materiałów zabronionych
i niezgodnych z prawem;
4) hasła do konta nie mogą być przekazywane osobom trzecim. Powinny być trudne do złamania, ale łatwe do zapamiętania;
5) kamera powinna pokazywać tylko to, co faktycznie może być pokazane w trakcie lekcji. Dotyczy to także dzielenia ekranu;
6) nauczyciel na pierwszych zajęciach instruuje uczniów (oraz w uzasadnionych przypadkach) w jaki sposób mogą ukryć tło (ustawienie wirtualnego tła lub rozmycie tła);
7) w systemie nauczyciel może jedynie publikować ogólne materiały edukacyjne, bez ujawniania jakichkolwiek danych osobowych uczniów lub rodziców (np. „zamieszczam zestaw ćwiczeń logopedycznych dla Ani i Franka”). Linki do lekcji nie powinny być publikowane na stronie lub fanpage Szkoły;
8) właścicielem i prowadzącym lekcje jest nauczyciel i tylko on ma prawo do wyciszania uczestników i prezentowania swojego ekranu;
9) w lekcji mogą brać jedynie uczniowie z danej klasy, zidentyfikowani, podpisani imieniem i nazwiskiem. Nie mogą w niej uczestniczyć osoby postronne.
§ 15ł
§ 16.
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
2) w klasach sportowych realizowane są obowiązkowe zajęcia ze szkolenia sportowego.
3) dodatkowe zajęcia edukacyjne, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
4) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego;
8) zajęcia religii i etyki;
9) zajęcia wychowania do życia w rodzinie.
§ 17.
1) gromadzenia i udostępniania podręczników, materiałów edukacyjnych
i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych;
2) tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno – komunikacyjnymi;
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania
i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów, w tym w zakresie podtrzymywania tożsamości narodowej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych.
5) przeprowadzania inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej.
1) w ramach współpracy z uczniami – tworzy warunki do aktywnego i świadomego ich udziału w procesie własnego rozwoju osobowego poprzez obcowanie
z różnorodnymi źródłami informacji, w tym z technologią informacyjną;
2) w ramach współpracy z nauczycielami – tworzy warunki do wspierania procesu edukacji w zakresie gromadzenia materiałów dydaktycznych i literatury przedmiotu, organizacji zajęć bibliotecznych i realizacji wspólnych przedsięwzięć;
3) w ramach współpracy z rodzicami – tworzy warunki do zaspokajania potrzeb rodziców
w zakresie wymiany informacji o czytelnictwie dziecka i udostępniania/wskazywania literatury pedagogicznej;
4) w ramach współpracy z innymi bibliotekami – tworzy warunki do wzajemnego wspierania się w realizacji zadań, w tym organizacji wspólnych inicjatyw edukacyjnych
i kulturalnych.
§ 18.
1.W szkole działa świetlica szkolna.
1) kształtowanie umiejętności funkcjonowania w grupie;
2) wyzwalanie ekspresji u dzieci;
3) zgłębianie wiedzy o świecie;
4) rozwój sprawności ruchowej;
5) kształtowanie postaw prozdrowotnych;
6) rozbudzanie zamiłowań czytelniczych.
§ 19.
1) szczególnie trudnej sytuacji materialnej;
2) w uzasadnionych przypadkach losowych.
1) ustala się godziny spożywania posiłków poszczególnych klas;
2) uczniowie klas I-III schodzą do stołówki pod opieką nauczyciela;
3) pełnione są dyżury nauczycieli zgodnie z harmonogramem.
§ 20.
§ 21.
1) obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów:
1) posiadającym opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym specjalistycznej;
2) posiadającym orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
3) posiadającym orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
4) nieposiadającym orzeczenia lub opinii – na podstawie dokonanego przez nauczycieli
i specjalistów rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia .
1) dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb;
2) indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;
3) dostosowaniu warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia.
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć dydaktyczno – wyrównawczych;
3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) warsztatów;
5) porad i konsultacji dla uczniów udzielanych przez specjalistów zatrudnionych w szkole, w ustalonych godzinach;
6) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
7) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
8) zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
1) rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
2) rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów poprzez organizowanie:
§ 22.
1) tworzenie oferty działań;
2) koordynowanie realizowanych działań;
3) współpraca ze środowiskiem lokalnym;
4) nawiązanie współpracy z fundacjami/ stowarzyszeniami.
§ 23.
1) zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami;
2) kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji;
3) pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
1) zajęć pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
2) zajęć lekcyjnych.
1) w klasach I-III na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego – edukacja wczesnoszkolna;
2) w klasach IV-VI na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego i na zajęciach z wychowawcą;
3) w klasach VII-VIII na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, na zajęciach z wychowawcą, na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego;
4) w klasach I-VIII w ramach wizyt zawodoznawczych organizowanych u pracodawców,
w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe lub w placówkach (kształcenia ustawicznego, kształcenia praktycznego, dokształcania i doskonalenia zawodowego) oraz na zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
1) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej;
2) nauczycieli zajęć edukacyjnych klas IV-VIII;
3) wychowawców oddziałów;
4) doradcę zawodowego.
1) poznanie siebie;
2) świat zawodów i rynek pracy;
3) rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;
4) planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych.
1) poznanie własnych zasobów;
2) świat zawodów i rynek pracy;
3) rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;
4) planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych.
§ 24.
1) gdy istnieje konieczność skontaktowania się z rodzicami;
2) gdy telefon jest potrzebny do celów edukacyjnych.
1) wpisanie do dziennika elektronicznego informacji o użyciu telefonu, które ma wpływ na ocenę zachowania;
2) powiadomienie rodziców;
§ 25.
1) czysty, schludny i estetyczny;
2) pozbawiony ilustracji i napisów niestosownych, wulgarnych;
3) pozbawiony treści zabronionych prawem (również w obcych językach);
4) pozbawiony napisów obrażających uczucia religijne;
5) powinien zakrywać ramiona, brzuch i plecy;
6) powinien zakrywać nogi co najmniej do połowy ud.
z wymaganiami nauczyciela.
1) dla dziewcząt: biała bluzka, granatowa lub czarna spódnica, ewentualnie granatowe lub czarne spodnie;
2) dla chłopców: biała koszula i granatowe lub czarne spodnie, ewentualnie garnitur.
1) uroczystości szkolnych;
2) reprezentowania szkoły na zewnątrz z wyłączeniem imprez sportowych;
3) innych sytuacji określonych przez dyrektora.
§ 26.
1) sekretarz;
2) sekretarka;
3) kierownik administracyjno – gospodarczy;
4) intendent;
5) woźna;
6) sprzątaczka;
7) kucharka;
8) pomoc kucharki;
9) konserwator;
10) administrator sieci;
11) inspektor ochrony danych.
1) informowanie administratora danych oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów
o ochronie danych;
2) monitorowanie przestrzegania w szkole zapisów RODO oraz innych przepisów
o ochronie danych;
3) monitorowanie przestrzegania w szkole wdrożonych polityk w zakresie ochrony danych;
4)podejmowanie działań zwiększających świadomość w obszarze ochrony danych wśród pracowników;
5) przeprowadzanie szkoleń z obszaru ochrony danych pracowników szkoły;
6)udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania;
7) współpraca z organem nadzorczym – Urzędem Ochrony Danych Osobowych;
8) pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych, w tym z uprzednimi konsultacjami;
9) prowadzenie rejestru czynności przetwarzania danych oraz rejestru kategorii czynności przetwarzania danych;
10) zbieranie informacji w celu identyfikacji procesów przetwarzania danych szkoły;
11) doradzanie i rekomendowanie określonych działań z obszaru ochrony danych administratorowi danych.
Rozdział 5
Zadania nauczycieli
§ 27.
1) prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego;
2) kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską
z poszanowaniem godności osobistej ucznia;
3) dążenia do pełnego rozwoju ucznia z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości;
4) realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym:
5) wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami.
6) współpracy ze specjalistami i innymi nauczycielami;
7) współpracy z rodzicami;
8) systematycznego podnoszenia swoich kwalifikacji;
9) czynnego udziału w pracach zespołów, do których został przydzielony;
10) czynnego udziału w zebraniach rady pedagogicznej;
11) inicjowania działań na rzecz rozwoju szkoły;
12) prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania i wynikającej z innych podejmowanych działań;
13) dbałości o powierzone mienie;
14) zachowywania w tajemnicy informacji, w tym danych osobowych, których ujawnienie mogłoby narazić na szkodę pracodawcę jak i osoby, których dane dotyczą.
§ 28.
§ 29.
1) sprawowanie opieki nad uczniami powierzonej klasy;
2) poznanie uczniów i ich środowiska;
3) zapoznawanie rodziców i uczniów z treścią dokumentów regulujących pracę szkoły,
w tym z zasadami oceniania i programem wychowawczo – profilaktycznym;
4) realizowanie działań wychowawczo – profilaktycznych;
5) czuwanie nad udzielaniem pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom powierzonej klasy;
6) współdziałanie z rodzicami w sprawach dotyczących ich dzieci i całego zespołu klasowego i bieżące informowanie o niepokojących sygnałach dydaktycznych i wychowawczych poprzez:
7) monitorowanie sytuacji dydaktycznej i wychowawczej;
8) rozwiązywanie problemów indywidualnych i klasowych z uwzględnieniem współpracy ze specjalistami i innymi nauczycielami;
9) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania;
10) dbanie o wyposażenie i estetykę powierzonej sali lekcyjnej.
§ 30.
1) wybór podręczników i programów nauczania oraz współdziałanie w ich realizacji;
2) opracowanie kryteriów oceniania uczniów i badanie ich osiągnięć;
3) organizowanie wzajemnego doskonalenia i zgłaszanie potrzeb szkoleniowych;
4) współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych i zgłaszanie potrzeb uzupełniania ich wyposażenia.
1) uzgodnienie działań, które powinny być realizowane w ramach planu wychowawczo – profilaktycznego;
2) planowanie działań wobec dzieci, które powinny być objęte pomocą psychologiczno – pedagogiczną;
3) ewaluacja działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
4) rozwiązywanie problemów wychowawczych i edukacyjnych.
§ 31.
1) zastępuje dyrektora podczas jego nieobecności;
2) współdziała z dyrektorem w przygotowaniu organizacji pracy szkoły;
3) realizuje zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego, w tym między innymi:
4) uczestniczy w rekrutacji nauczycieli zgodnie z kwalifikacjami,
5) podejmuje działania zapewniające realizację procesu edukacji;
6) zgłasza dyrektorowi wnioski o nagradzanie, wyróżnianie i karanie nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 32.
1) organizowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej;
2) czuwanie nad poprawną realizacją przez wychowawców świetlicy zaplanowanych działań;
3) prowadzenie obowiązującej dokumentacji;
4) nadzorowanie i obserwowanie zajęć świetlicowych;
5) kontrolowanie dzienników zajęć świetlicowych;
6) organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli;
7) organizowanie i nadzorowanie dyżurów w stołówce szkolnej;
9) dbanie o estetykę pomieszczeń świetlicowych;
10) reprezentowanie świetlicy na zewnątrz;
11) koordynowanie działań w ramach współpracy ze świetlicami szkół żoliborskich;
12) sporządzanie sprawozdań dotyczących działalności świetlicy;
13) dbanie o harmonijne współdziałanie i przyjazną atmosferę w świetlicy;
14) rozwijanie współpracy z rodzicami;
15) rozwiązywanie problemów dotyczących świetlicy.
§ 33.
1) w zakresie udostępniania zbiorów bibliotecznych:
2) w zakresie udostępniania podręczników i innych materiałów edukacyjnych
i ćwiczeniowych:
3) w zakresie tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno – komunikacyjnymi:
4) w zakresie rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań oraz wyrabiania
i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się:
c, współorganizowanie różnorodnych działań umożliwiających uczniom prezentację wiedzy, umiejętności czytania i zainteresowań książką,
5) w zakresie organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów:
a prezentowanie w różnych formach kultur innych krajów,
b propagowanie postaw akceptacji i tolerancji.
6) w zakresie inwentaryzacji księgozbioru:
1) w ramach współpracy z uczniami:
2) w ramach współpracy z nauczycielami:
3) w ramach współpracy z rodzicami:
a zapoznaje z regulaminem biblioteki,
4) w ramach współpracy z innymi bibliotekami:
§ 34.
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole;
3) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym;
4) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
5) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
6) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli w:
1) organizuje opiekę i pomoc socjalną dla dzieci będących w trudnej sytuacji materialnej;
2) koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole;
3) uchylony
1) współpracuje z doradcą zawodowym, z rodzicami i nauczycielami w zakresie doradztwa zawodowego;
2) realizuje zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzone
w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
§ 35.
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów;
3) prowadzenie porad, konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
5) wspieranie nauczycieli w:
§ 36.
1) prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzenia i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu szkoły;
3) prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych;
4)podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami tych uczniów;
5) wspieranie nauczycieli w:
§ 37.
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane
z realizacją doradztwa zawodowego;
2) prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego;
3) opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym wychowawcami
i psychologiem programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego;
4) wspieranie nauczycieli w realizacji programu, o którym mowa w pkt 3;
5) koordynowanie działalności informacyjno – doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych.
1) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań
w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
2) wspieranie nauczycieli i specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Rozdział 6
Zadania pracowników administracji i obsługi
§ 38.
1) rzetelnego wykonywania zadań w ramach powierzonego stanowiska;
2) uprzejmości i życzliwości w kontaktach z uczniami, rodzicami, pracownikami szkoły oraz z innymi osobami przebywającymi na terenie szkoły;
3) dochowywania tajemnic ustawowo chronionych;
4) podnoszenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
5) przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
6)wykonywania innych zadań i prac związanych z życiem szkoły, na polecenie dyrektora szkoły.
7) zachowywania w tajemnicy informacji, w tym danych osobowych, których ujawnienie mogłoby narazić na szkodę pracodawcę jak i osoby, których dane dotyczą.
Rozdział 7
Obowiązek szkolny
§ 39.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki ucznia
§ 40.
1) kształcenia, opieki i wychowywania;
2) wiedzy o przysługujących prawach i środkach jakie mu przysługują w przypadku naruszenia tych praw;
3) informacji dotyczących wymagań edukacyjnych, zasad oceniania i innych zapisów prawa wewnątrzszkolnego odnoszących się do uczniów;
4) respektowania przez pracowników szkoły przysługujących mu praw;
5) warunków zapewniających bezpieczeństwo;
6) korzystania z pomieszczeń szkoły przeznaczonych do realizacji zadań statutowych, zgodnie z ich przeznaczeniem i regulaminem;
7) odpowiednio zorganizowanego procesu nauczania, dostosowanego do potrzeb
i możliwości psychofizycznych;
8) korzystania z pomocy socjalnej, medycznej, psychologicznej, pedagogicznej;
9) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania;
10) poszanowania godności osobistej;
11) rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i talentów;
12) swobody w wyrażaniu myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły oraz wyznawanej religii, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób;
13)udziału w organizowanych przez szkołę imprezach kulturalnych, oświatowych
i rozrywkowych;
14) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową;
15) odpoczynku od nauki w czasie przerw świątecznych i ferii.
§ 41.
1.W przypadku naruszenia praw ucznia, prawo do zgłoszenia skargi mają:
1) uczeń, którego dotyczy sprawa;
2) rodzic ucznia, którego prawa zostały naruszone;
3) samorząd uczniowski.
§ 42.
1) przestrzegania postanowień zawartych w statucie i regulaminach wewnątrzszkolnych dotyczących szczególnie zasad zachowania w różnych sytuacjach i relacji międzyludzkich;
2) systematycznego uczęszczania na zajęcia edukacyjne i przyznane zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
3) właściwego zachowania podczas lekcji, a w szczególności: usprawiedliwiania swojej nieobecności na zajęciach w terminie 7 dni od powrotu do szkoły, przedstawiając pisemne usprawiedliwienie od rodziców lub zwolnienie lekarskie;
4) przestrzegania zasad obowiązujących w zespole klasowym;
5) odrabiania prac domowych i przygotowywania się do lekcji;
6) wykonywania zadań i poleceń nauczyciela;
7) aktywnego uczestniczenia w procesie lekcyjnym;
8) wykorzystywania zdobytej wiedzy do własnego rozwoju;
9) dzielenia się wiedzą;
10) korzystania z urządzeń elektronicznych tylko na polecenie nauczyciela;
11) postępowania w sposób, który nie stanowi zagrożenia zdrowia i życia własnego
i innych;
12) odnoszenia się z szacunkiem do innych uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
13) dbania o kulturę słowa w szkole i poza nią;
14)dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole;
15) dbania o schludny wygląd i noszenia stroju galowego zgodnie z postanowieniami statutu zawartymi w § 25.
Rozdział 9
Kary i nagrody
§ 43.
szkolnej, środowiska lokalnego.
1) dyrektora szkoły;
2) rady pedagogicznej;
3) wychowawców, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
4) przewodniczących komisji konkursowych;
5) samorządu uczniowskiego;
6) rady rodziców.
1) pochwała wychowawcy na forum klasy;
2) pochwała dyrektora na apelu szkolnym;
4) list pochwalny od dyrektora i wychowawcy na zakończenie roku;
5) nagroda ufundowana przez radę rodziców;
6) umieszczenie informacji o laureacie lub osobach wyróżnionych na stronie internetowej szkoły;
7) prezentacja sylwetki ucznia na forum szkoły;
8) puchary, medale, odznaki i dyplomy;
9) Nagroda Specjalna Szkoły w kategorii za najlepsze wyniki w nauce, sportowiec roku oraz za działalność społeczną;
10) Złota Odznaka
11) stypendia naukowe;
12) stypendia sportowe.
§ 44.
1) świadectwo z czerwonym paskiem i nagrodę książkową za średnią ocen co najmniej 4,75 oraz bardzo dobrą lub wzorową ocenę zachowania;
2) stypendium naukowe za najwyższą średnią ocen, których próg określany jest przez komisję stypendialną regulaminem każdego roku.
3) Złotą Odznakę za średnią 5,0 i powyżej
§ 45.
1) wicedyrektor odpowiedniego etapu edukacyjnego;
2) wychowawca klasy, do której uczęszcza uczeń;
3) opiekun samorządu szkolnego, w przypadku nagrody za działalność samorządową lub wolontariacką;
4) nauczyciel wychowania fizycznego, w przypadku nagrody sportowej;
5) nauczyciel – członek komisji stypendialnej, w przypadku stypendium naukowego.
§ 46.
1) ustne upomnienie przez wychowawcę lub nauczyciela;
2) uchylono;
3) pisemne upomnienie zamieszczone w dzienniku elektronicznym;
4) pisemne upomnienie dyrektora szkoły;
5) pisemna nagana dyrektora szkoły.
1) zawieszenie prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz, do czasu poprawy zachowania, jeżeli uczeń uczestniczy w takich przedsięwzięciach;
2) odebranie funkcji w samorządzie klasowym lub szkolnym, jeżeli takie funkcje pełnił;
3) obniżenie semestralnej lub rocznej oceny zachowania;
4) przeniesienie ucznia do klasy równoległej;
5) wyłączenie ucznia z udziału w imprezach klasowych, szkolnych, które są organizowane poza zajęciami obowiązkowymi i mają charakter nagrody dla klasy;
1) paleniu papierosów lub zażywaniu środków psychoaktywnych;
2) przemocowym rozwiązywaniu problemów;
3) uchylaniu się od realizacji obowiązku szkolnego;
4) niszczeniu mienia szkoły;
5) wulgarnym i aroganckim stosunku do nauczycieli i pracowników szkoły,
6) kary wymienione w ust. 2 stosuje się z pominięciem kar wymienionych w ust.1.
1) oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie;
2) zawiesić warunkowo wykonanie kary określając pisemnie warunki.
§ 47.
§ 48.
1) demoralizuje uczniów;
2) swoją agresją zagraża bezpieczeństwu innych osób;
3) dopuszcza się kradzieży.
Rozdział 10
Zasady oceniania uczniów
§ 49.
1) po pierwszym semestrze uczeń otrzymuje śródroczną ocenę klasyfikacyjną;
2) po drugim semestrze uczeń otrzymuje roczną ocenę klasyfikacyjną;
3) po drugim semestrze w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej uczeń otrzymuje końcową ocenę klasyfikacyjną.
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.
§ 49 a.
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz
o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące oraz ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce;
8) ocenianie szkolne obejmuje wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z podstawy programowej i realizowanych programów nauczania, a w szczególności:
– komunikacja słowna,
– wyszukiwanie i analizowanie informacji,
– posługiwanie się technologią informacyjną;
– przyjmowanie odpowiedzialności za powierzone zadania,
– współpracę w grupie,
– umiejętność dyskusji i obrony własnego stanowiska;
– radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych,
– motywację do działań aktywnych i twórczych w trakcie nauki wszystkich przedmiotów,
– poczucie własnej wartości i akceptowanie postaw i poglądów innych.
§ 49 b.
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych
i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych. Fakt ten odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym.
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Fakt ten odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym.
§ 49 c.
1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego — na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym;
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii;
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt. 1–3, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów.
§ 49 d.
§ 49 e.
1) semestr pierwszy (od września do stycznia) – kończy się klasyfikacją śródroczną,
2) semestr drugi (od lutego do czerwca) – kończy się klasyfikacją roczną.
§ 49 f.
§ 49 f.1. uchylono§ 49 f.1.1.
1) dzienniku elektronicznym;
2) kartach osiągnięć ucznia;
3) zbiorach wytworów ucznia (np. prace klasowe, kartkówki i inne).
1) niewerbalne – za pomocą mimiki i gestu;
2) werbalne – ustne i pisemne.
1) 6p. otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony
w podstawie programowej i biegle się nimi posługuje. Wykonuje zadania o wyższym stopniu trudności, proponując śmiałe i twórcze rozwiązania problemów.
2) 5 p. otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony
w podstawie programowej. Rozwiązuje zadania o wyższym stopniu trudności posługując się nabytymi umiejętnościami.
3) 4 p. otrzymuje uczeń, który w znacznym zakresie opanował wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej. Samodzielnie rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności.
4) 3 p. otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe widomości i umiejętności określone
w podstawie programowej. Samodzielnie rozwiązuje typowe zadania, które często pojawiają się
w procesie kształcenia.
5) 2 p. otrzymuje uczeń, który ma trudności z opanowaniem wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej. Ma duże braki, ale nie przekreślają one możliwości zdobycia podstawowej wiedzy w ciągu dalszego kształcenia. Samodzielnie wykonuje zadania
o niewielkim stopniu trudności.
6) 1 p. otrzymuje uczeń, który mimo wsparcia i pomocy nauczyciela nie opanował podstawowych i koniecznych wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej. Poziom osiągnięć edukacyjnych utrudnia kontynuowanie nauki.
100% – 95% – 6 p.
95% – 85% – 5 p.
84% – 70% – 4 p.
69% – 50% – 3 p.
49% – 35% – 2 p.
34% – 0% – 1 p.
§ 49 f.2.
stopień celujący – 6
stopień bardzo dobry – 5
stopień dobry – 4
stopień dostateczny – 3
stopień dopuszczający – 2
stopień niedostateczny – 1
1) zasada częstotliwości i rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie. Ocena końcowa nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych;
2) zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice znają kryteria oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie;
3) zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu;
4) zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen.
5) zasada otwartości – wewnątrzszkolne oceniania podlega weryfikacji i modyfikacji
w oparciu o okresową ewaluację;
6) zasada oceny ważonej – ocena klasyfikacyjna okresowa lub roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
6. Wprowadza się następujące skróty literowe dla obowiązujących stopni szkolnych (nie stosuje się ich przy wystawianiu ocen rocznych):
celujący – cel
bardzo dobry – bdb
dobry – db
dostateczny – dst
dopuszczający – dop
niedostateczny – ndst
95% – 100% – celujący
85% – 94% – bardzo dobry
70% – 84% – dobry
50% – 69% – dostateczny
35% – 49% – dopuszczający
0% – 34% – niedostateczny
1) podstawę programową;
2) możliwości intelektualne ucznia;
3) zaangażowanie podczas lekcji;
4) systematyczność;
5) aktywność;
6) samodzielność przy zdobywaniu wiedzy;
7) umiejętności;
8) postępy.
1) stopień celujący otrzymuje uczeń który:
a. posiadł wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej.
b. samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z zakresu programu nauczania, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania,
c. osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu szkolnym, dzielnicowym, wojewódzkim lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a. opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania,
b. sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, łącząc wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin oraz stosować ją w nowych sytuacjach oraz
c. posiada umiejętność wnioskowania i uzasadniania swojego zdania,
d. z łatwością posługuje się słownictwem związanym z daną dziedziną wiedzy, poprawnie formułuje dłuższe wypowiedzi.
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a. opanował w pełni wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania, opanował treści złożone, trudniejsze od zaliczanych do wymagań podstawowych oraz
b. poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje (wykonuje) problemy typowe.
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a. opanował treści najważniejsze w uczeniu i nauczaniu danego przedmiotu, często powtarzające się w procesie nauczania na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej,
b. posiada proste, uniwersalne umiejętności pozwalające rozwiązywać typowe problemy o średnim stopniu trudności.
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a. ma braki w opanowaniu treści zawartych w podstawie programowej, ale braki te umożliwiają dalsze kształcenie,
b. rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania i problemy o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się w procesie nauczania.
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a. nie opanował wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej, najważniejszych w uczeniu się danego przedmiotu,
b. braki te uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z przedmiotu i powodują brak umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań o elementarnym stopniu trudności.
1) udział w rozmaitych formach sprawdzianów wiedzy i umiejętności;
2) indywidualne lub zespołowe opracowanie i prezentacja referatów, tekstów, pokazów;
3) prowadzenie prac badawczych i opracowanie ich wyników, przygotowanie i udział, pod kierunkiem nauczyciela, zajęć terenowych oraz innych form ćwiczeń;
4) ustne odpowiedzi na lekcji;
5) udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych;
6) uchylono;
7) inne formy aktywności ucznia uwzględniające specyfikę zajęć edukacyjnych.
sprawdziany (testy) i prace klasowe – waga 5
odpowiedzi ustne – waga 3
kartkówki – waga 3
konkursy zewnętrzne i wewnętrzne – waga 3
aktywność na lekcji – waga 2
egzaminy próbne – waga 0
testy kompetencji – waga 0
oraz inne ustalone przez nauczyciela.
§ 49 g.
.2. Jeżeli uczeń jest nieobecny nie więcej niż tydzień, wówczas uzupełnia notatki, ćwiczenia oraz wiadomości ze wszystkich lekcji, na których był nieobecny. Termin uzupełnienia braków uzgadnia z nauczycielami.
1) w szkole istnieje dla ucznia, który przyszedł do klasy z innej szkoły, „okres ochronny” trwający dwa tygodnie;
2) przez „ okres ochronny” należy rozumieć pomoc uczniowi i niewystawianie ocen niedostatecznych.
§ 49 h.
§ 49 i.
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
wzorowe,
bardzo dobre,
dobre,
poprawne,
nieodpowiednie,
naganne.
1) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
a. aktywność na zajęciach edukacyjnych i pozalekcyjnych,
b. frekwencja (punktualność, nieobecności, spóźnienia, samowolne opuszczanie zajęć, wagary),
c. dyscyplina na lekcji (w tym poszanowanie prawa do nauki innych uczniów),
d. praca na miarę możliwości,
e. poszanowanie mienia szkoły,
f. wykonywanie poleceń nauczyciela,
g. przestrzeganie regulaminu szkoły z uwzględnieniem regulaminów pracowni,
h. wykonywanie powierzonych zadań,
i. przestrzeganie zasad obowiązujących w szkole.
2) Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej:
a. praca w Samorządzie Uczniowskim,
b. praca w samorządzie klasowym,
c. pomoc koleżeńska,
d. aktywny udział w imprezach i uroczystościach klasowych,
e. aktywny udział w imprezach i uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych.
3) Dbałość o honor i tradycje szkoły:
a. występowanie w stroju galowym podczas uroczystości i innych ważnych wydarzeń szkolnych oraz pozaszkolnych,
b. nienaganne zachowanie w czasie uroczystości i innych ważnych wydarzeń szkolnych oraz pozaszkolnych,
c. nienaganne zachowanie podczas wycieczek szkolnych (wyjazdów integracyjnych).
4) Dbałość o piękno mowy ojczystej:
a. dbałość o własną kultura języka,
b. reagowanie na przejawy wulgaryzmów u innych.
5) Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
a. dbałość o bezpieczeństwo własne i innych,
b. dbałość o zdrowie (w tym nie zażywanie używek takich jak: alkohol, tytoń, narkotyki, dopalacze),
c. dbałość o racjonalne i bezpieczne korzystanie z komputera, Internetu, sprzętu multimedialnego.
d. dbałość o estetykę ubioru, wyglądu (estetyka, czystość i higiena) własną
i otoczenia.
6) Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
7) Okazywanie szacunku innym osobom.
OCENA WZOROWA – Uczeń:
1) w pełni przestrzega zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących w szkole;
2) zawsze wywiązuje się ze wszystkich obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły zgodnie z ustalonymi terminami;
3) systematycznie uczęszcza na zajęcia; ma wszystkie nieobecności usprawiedliwione;
4) jest zawsze punktualny, nie spóźnia się na zajęcia;
5) jest zawsze przygotowany do lekcji (z wyjątkiem przysługujących mu nieprzygotowań);
6) jest inicjatorem działań na rzecz klasy i szkoły; wykazuje dużą aktywność w działaniach na rzecz klasy i szkoły (konkursy, apele, uroczystości klasowe i szkolne);
7) jest koleżeński i życzliwy wobec innych, zawsze chętnie służy pomocą, potrafi współpracować w grupie;
8) wyróżnia się taktem i wysoką kulturą osobistą w stosunku do rówieśników oraz osób dorosłych; nie używa wulgarnego słownictwa;
9) zawsze reaguje na niewłaściwe zachowanie, nie ulega złym wpływom, jego zachowanie jest wzorem dla innych;
10) przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
11) szanuje mienie szkolne, społeczne i prywatne;
12) bezwzględnie przestrzega zakazu korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas pobytu szkole;
13) dba o swój schludny wygląd; podczas uroczystości szkolnych nosi strój galowy;
14) nie ma uwag w zeszycie wychowawczym;
15) godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz; ma osiągnięcia w konkursach i zawodach szkolnych oraz pozaszkolnych;
16) jest twórczy, samodzielnie rozwija swoje zainteresowania.
OCENA BARDZO DOBRA – Uczeń:
1) w pełni przestrzega zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących w szkole;
2) wywiązuje się ze wszystkich obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły zgodnie z ustalonymi terminami;
3) systematycznie uczęszcza na zajęcia; ma wszystkie nieobecności usprawiedliwione;
4) jest punktualny, nie spóźnia się na zajęcia;
5) jest zawsze przygotowany do lekcji (z wyjątkiem przysługujących mu nieprzygotowań);
6) wykazuje chęć i aktywnie bierze udział w życiu klasy i szkoły (konkursy, apele, uroczystości klasowe i szkolne);
7) jest koleżeński i życzliwy wobec innych, chętnie służy pomocą; potrafi współpracować
w grupie;
8) dba o kulturę słowa, stosuje zwroty grzecznościowe wobec rówieśników i dorosłych; nie używa wulgarnego słownictwa;
9) prawidłowo reaguje na dostrzeżone przejawy niewłaściwych zachowań, postępuje uczciwie, nie ulega złym wpływom;
10) przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
11) szanuje mienie szkolne, społeczne i prywatne;
12) przestrzega zakazu korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas pobytu w szkole;
13) dba o swój schludny wygląd; podczas uroczystości szkolnych nosi strój galowy;
14) nie ma uwag w zeszycie wychowawczym;
15) chętnie i godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz; bierze udział w konkursach/ zawodach szkolnych i pozaszkolnych;
16) samodzielnie rozwija swoje zainteresowania.
OCENA DOBRA – Uczeń:
1) przestrzega zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących
w szkole;
2) wywiązuje się z obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły (zmienia obuwie);
3) systematycznie uczęszcza na zajęcia; ma wszystkie nieobecności usprawiedliwione;
4) sporadycznie spóźnia się na zajęcia;
5) jest przygotowany do lekcji (z wyjątkiem przysługujących mu nieprzygotowań);
6) bierze udział w życiu klasy i szkoły (podejmuje zaproponowane mu prace na rzecz klasy/szkoły);
7) jest koleżeński i życzliwy wobec innych, potrafi współpracować w grupie;
8) dba o kulturę słowa, stosuje zwroty grzecznościowe wobec rówieśników i dorosłych; nie używa wulgarnego słownictwa;
9) prawidłowo reaguje na niestosowne zachowanie na terenie szkoły, nie ulega złym wpływom;
10) przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
11) szanuje mienie szkolne, społeczne i prywatne; potrafi naprawić wyrządzone szkody;
12) prawie zawsze przestrzega zakazu korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas pobytu w szkole;
13) wygląda schludnie, ubiera się stosownie do okoliczności; pamięta o stroju galowym
w czasie uroczystości szkolnych;
14) zdarzają się nieliczne uwagi w zeszycie wychowawczym;
15) czasem reprezentuje szkołę na zewnątrz; czasami bierze udział w konkursach/ zawodach szkolnych i pozaszkolnych.
OCENA POPRAWNA – Uczeń:
1) przestrzega najważniejszych zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących w szkole;
2) na ogół wywiązuje się z obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły (zmienia obuwie);
3) systematycznie uczęszcza na zajęcia; ma większość nieobecności usprawiedliwionych;
4) czasem spóźnia się na zajęcia;
5) na ogół jest przygotowany do lekcji (z wyjątkiem przysługujących mu nieprzygotowań);
6) pracuje na polecenie nauczyciela na rzecz klasy/szkoły;
7) jest koleżeński i kulturalny, swoim zachowaniem stara się nie utrudniać pracy kolegom
i pracownikom szkoły; rzadko popada w konflikty z uczniami;
8) stosuje zwroty grzecznościowe wobec rówieśników i dorosłych;
9) reaguje na niestosowne zachowanie na terenie szkoły;
10) przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
11) szanuje mienie szkolne, społeczne i prywatne; naprawia wyrządzone szkoły;
12) czasami nie przestrzega zakazu korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas pobytu w szkole;
13) ubiera się stosownie do okoliczności; pamięta o stroju galowym w czasie uroczystości szkolnych;
14) zdarzają się uwagi w zeszycie wychowawczym;
15) zdarza mu się reprezentować szkołę na zewnątrz; czasami bierze udział
w konkursach/ zawodach szkolnych i pozaszkolnych.
OCENA NIEODPOWIEDNIA – Uczeń:
1) często nie przestrzega zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących w szkole;
2) nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły (nie zmienia obuwia);
3) opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia;
4) bardzo często spóźnia się na zajęcia;
5) bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji;
6) odmawia udziału w pracach na rzecz klasy i szkoły;
7) jest niekoleżeński; swoim zachowaniem utrudnia prowadzenie zajęć, rozprasza uwagę innych; uczestniczy w kłótniach i konfliktach; często popada w konflikty z uczniami, nauczycielami, innymi pracownikami szkoły;
8) jest niekulturalny, nie stosuje zwrotów grzecznościowych wobec rówieśników i dorosłych; używa wulgaryzmów;
9) bywa agresywny wobec rówieśników i osób dorosłych; jest inicjatorem sytuacji konfliktowych;
10) nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
11) swoim zachowaniem stwarza zagrożenie lub często lekceważy niebezpieczeństwo i nie reaguje na zwrócone uwagi;
12) samowolnie opuszcza teren szkoły;
13) zaśmieca klasę/szkołę; niszczy mienie szkolne i prywatne;
14) łamie zakaz korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć;
15) ubiera się niestosownie do okoliczności; zapomina o stroju galowym w czasie uroczystości szkolnych;
16) ma uwagi w zeszycie wychowawczym/Librusie świadczące o wielokrotnym
i świadomym łamaniu obowiązujących norm i zasad; nie wykazuje pozytywnych zmian postawy pomimo podjętych działań wychowawczych;
17) nie reprezentuje szkoły na zewnątrz; nie bierze udziału w konkursach/ zawodach;
18) stosuje używki, środki odurzające lub znajduje się pod ich wpływem;
19) jest nieklasyfikowany nawet z 1 przedmiotu z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej.
OCENA NAGANNA – Uczeń:
1) nagminnie nie przestrzega najważniejszych zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących w szkole;
2) lekceważy obowiązki szkolne określone w Statucie Szkoły (nie zmienia obuwia);
3) opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia;
4) stale spóźnia się na zajęcia;
5) niemal zawsze jest nieprzygotowany do lekcji;
6) nie bierze udziału w pracach na rzecz klasy i szkoły;
7) jest niekoleżeński; swoim zachowaniem utrudnia prowadzenie zajęć, rozprasza uwagę innych; prowokuje i uczestniczy w kłótniach i konfliktach; często popada w konflikty z uczniami, nauczycielami, innymi pracownikami szkoły;
8) jest niekulturalny, nie stosuje zwrotów grzecznościowych wobec rówieśników
i dorosłych; używa wulgaryzmów;
9) stosuje agresję słowną i fizyczną; wykorzystuje swoją przewagę fizyczną i znęca się nad innymi (przemoc fizyczna i psychiczna); wywiera negatywny wpływ na kolegów (namawia do złego, szantażuje);
10) dopuszcza się zachowań sprzecznych z prawem (kradzieże, posiadanie/zażywanie środków odurzających, wyłudzanie pieniędzy, bójki, cyberprzemoc, itp.);
11) nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
12) swoim zachowaniem stwarza zagrożenie, lekceważy niebezpieczeństwo; nie reaguje na zwracane uwagi;
13) samowolnie opuszcza teren szkoły;
14) nie wykazuje poprawy mimo podejmowanych przez szkołę środków zaradczych;
15) świadomie i złośliwie niszczy mienie szkolne, społeczne i prywatne;
16) bezwzględnie, świadomie i z premedytacją łamie zakaz korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć;
17) ubiera się niestosownie do okoliczności; nie nosi stroju galowego podczas uroczystości szkolnych;
18) ma liczne uwagi w zeszycie wychowawcy/Librusie świadczące o wielokrotnym
i świadomym łamaniu obowiązujących norm i zasad; nie wykazuje pozytywnych zmian postawy pomimo podjętych działań wychowawczych;
19) nie reprezentuje szkoły na zewnątrz; nie bierze udziału w konkursach.
§ 49 j.
1) Dyrektor lub upoważniony przez niego nauczyciel – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
§ 49 k.
1) Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
10 Przepisy 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego.
§ 49 k.1.
Obniżenie oceny nauczyciel konsultuje z innym nauczycielem prowadzącym takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
§ 49 k.2.
§ 49 l.
1) warunkiem koniecznym jest 100% frekwencja na zajęciach szkolnych do końca roku
(z wyłączeniem sytuacji losowych) oraz przestrzeganie Statutu Szkoły i obowiązujących w szkole regulaminów (brak spóźnień, uwag, itp.).
2) spełnienie co najmniej dwóch z poniższych warunków:
c wykonanie prac na rzecz szkoły, w uzgodnieniu z wychowawcą i dyrektorem,
§ 49 m.
§ 49 n.
1) Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
§ 49 o.
1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
2) jeżeli przystąpił do wszystkich części egzaminu ósmoklasisty.
§ 49 p.
§ 49 r.
§ 49 s.
Rozdział 11
§ 50-53 uchylone
Rozdział 11a
§ 53 a-e uchylone
Rozdział 12
Postanowienia końcowe
§ 54.
1.Statut szkoły obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności szkolnej.
§ 55.
1) zasady bezpiecznego pobytu uczniów w szkole;
2) zasady dyżurów nauczycieli;
3) zasady organizowania i przydzielania zastępstw doraźnych;
4) zasady współpracy z rodzicami;
5) procedura udzielania uczniom pomocy przedlekarskiej;
6) procedura postępowania na wypadek zagrożenia terrorystycznego;
7) procedura organizacji wycieczek szkolnych;
8) procedura postępowania w przypadku wszawicy w szkole;
9) procedura przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu;
10) procedura organizowania i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
11) procedura organizacji realizacji zadań Szkoły Podstawowej nr 392 z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
1) rady pedagogicznej;
2) samorządu uczniowskiego;
3) rady rodziców;
4) świetlicy;
5) stołówki;
6) biblioteki;
7) pracowni komputerowej;
8) pracowni fizycznej;
9) pracowni chemicznej;
10) pracowni językowej;
11) korzystania z boiska szkolnego;
12) korzystania z placu zabaw;
13) korzystania z sali gimnastycznej;
14) korzystania z szatni;
15) pracy;
16) przyznawania dodatku motywacyjnego;
17) wynagradzania pracowników niepedagogicznych;
18) zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
19) rekrutacji do szkoły.
§ 56.
§ 57.
Aleja Wojska Polskiego 1A
01-524 Warszawa
22 277 16 20
sp392@eduwarszawa.pl
WEBMASTER: DoCom