1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia;
1) Szkoła ma jeden spójny system oceniania.
2) Uczniowie dobrze znają zasady oceniania.
3) Ocenianie uczniów jest systematyczne.
4) Samoocena jest ważnym elementem oceniania.
5) Ocena motywuje ucznia do dalszej pracy.
2. CELE I ZADANIA OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące oraz ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce;
8) ocenianie szkolne obejmuje wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z podstawy programowej i realizowanych programów nauczania, a w szczególności:
– komunikacja słowna,
– wyszukiwanie i analizowanie informacji,
– posługiwanie się technologią informacyjną;
– przyjmowanie odpowiedzialności za powierzone zadania,
– współpracę w grupie,
– umiejętność dyskusji i obrony własnego stanowiska;
– radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych,
– motywację do działań aktywnych i twórczych w trakcie nauki wszystkich przedmiotów,
– poczucie własnej wartości i akceptowanie postaw i poglądów innych.
3. ZASADY INFORMOWANIA UCZNIÓW I ICH RODZICÓW
O PRZEBIEGU PROCESU OCENIANIA
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Fakt ten odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym.
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
2) o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Fakt ten odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym.
4. DOSTOSOWYWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego — na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym;
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii;
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt. 1–3, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów.
5. ZWALNIANIE Z ZAJĘĆ
6. USTALANIE OCEN KLASYFIKACYJNYCH ŚRÓDROCZNYCH I ROCZNYCH
7. usunięto
8. OCENIANIE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW
8.1. OCENIANIE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW KLAS I – III
1) dziennikach lekcyjnych;
2) kartach osiągnięć ucznia;
3) zbiorach wytworów ucznia (np. prace klasowe, kartkówki i inne).
1) niewerbalne – za pomocą mimiki i gestu;
2) werbalne – ustne i pisemne.
1) W – uczeń wykracza wiedzą i umiejętnościami;
2) A – uczeń nie popełnia błędów podczas posługiwania się umiejętnościami/wiadomością;
3) B – uczeń popełnia nieliczne błędy podczas posługiwania się umiejętnością/wiadomością;
4) C – uczeń popełnia liczne błędy podczas posługiwania się umiejętnością/wiadomością;
5) D – uczeń wymaga pomocy nauczyciela podczas posługiwania się umiejętnością/wiadomością
1) 0% -49% uzyskanych punktów – D
2) 50% -74% uzyskanych punktów – C
3) 75% -87% uzyskanych punktów – B
4) 88% -95% uzyskanych punktów – A
5) 96% -100% uzyskanych punktów – W
8.2. OCENIANIE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW KLAS IV – VIII
1) zasada częstotliwości i rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie. Ocena końcowa nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych;
2) zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice znają kryteria oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie;
3) zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu;
4) zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen.
5) zasada otwartości – wewnątrzszkolne oceniania podlega weryfikacji i modyfikacji w oparciu o okresową ewaluację;
6) zasada oceny ważonej – ocena klasyfikacyjna okresowa lub roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
6. Wprowadza się następujące skróty literowe dla obowiązujących stopni szkolnych (nie stosuje się ich przy wystawianiu ocen rocznych):
1) w zakresie skali ocen celujący – niedostateczny:
95% – 100% – celujący
85% – 94% – bardzo dobry
70% – 84% – dobry
50% – 69% – dostateczny
35% – 49% – dopuszczający
0% – 34% – niedostateczny
2) w zakresie skali ocen bardzo dobry – niedostateczny:
91% – 100% – bardzo dobry
79% – 90% – dobry
56% – 78% – dostateczny
35% – 55% – dopuszczający
0% – 34% – niedostateczny
1) podstawę programową,
2) możliwości intelektualne ucznia,
3) zaangażowanie podczas lekcji,
4) systematyczność,
5) aktywność,
6) samodzielność przy przygotowaniu prac domowych i zdobywaniu wiedzy,
7) umiejętności,
8) postępy,
1) stopień celujący otrzymuje uczeń:
– posiadł wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej;
– samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z zakresu programu nauczania, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania lub
– osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu szkolnym, dzielnicowym, wojewódzkim lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
– opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania oraz
– sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, łącząc wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin oraz stosować ją w nowych sytuacjach oraz
– posiada umiejętność wnioskowania i uzasadniania swojego zdania oraz
– z łatwością posługuje się słownictwem związanym z daną dziedziną wiedzy, poprawnie formułuje dłuższe wypowiedzi.
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
– opanował w pełni wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania, opanował treści złożone, trudniejsze od zaliczanych do wymagań podstawowych oraz
– poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje (wykonuje) problemy typowe.
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
– opanował treści najważniejsze w uczeniu i nauczaniu danego przedmiotu, często powtarzające się w procesie nauczania na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej oraz
– posiada proste, uniwersalne umiejętności pozwalające rozwiązywać typowe problemy o średnim stopniu trudności.
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
– ma braki w opanowaniu treści zawartych w podstawie programowej, ale braki te umożliwiają dalsze kształcenie oraz
– rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania i problemy o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się w procesie nauczania.
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
– nie opanował wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej, najważniejszych w uczeniu się danego przedmiotu
– braki te uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z przedmiotu i powodują brak umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań o elementarnym stopniu trudności.
1) udział w rozmaitych formach sprawdzianów wiedzy i umiejętności;
2) indywidualne lub zespołowe opracowanie i prezentacja referatów, tekstów, pokazów;
3) prowadzenie prac badawczych i opracowanie ich wyników, przygotowanie i udział, pod kierunkiem nauczyciela, zajęć terenowych oraz innych form ćwiczeń;
4) ustne odpowiedzi na lekcji;
5) udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych;
6) prace domowe;
7) inne formy aktywności ucznia uwzględniające specyfikę zajęć edukacyjnych.
9. UZUPEŁNIANIE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI PRZEZ UCZNIÓW W PRZYPADKU NIEOBECNOŚCI W SZKOLE
1) w szkole istnieje dla ucznia, który przyszedł do klasy z innej szkoły, „okres ochronny” trwający dwa tygodnie;
2) przez „ okres ochronny” należy rozumieć pomoc uczniowi i niewystawianie ocen niedostatecznych.
10. SPOSOBY POPRAWIANIA OCEN
11. OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Wyjściową oceną zachowania jest ocena dobra.
1) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
a. aktywność na zajęciach edukacyjnych i pozalekcyjnych,
b. frekwencja (punktualność, nieobecności, spóźnienia, samowolne opuszczanie zajęć, wagary),
c. dyscyplina na lekcji (w tym poszanowanie prawa do nauki innych uczniów),
d. praca na miarę możliwości,
e. poszanowanie mienia szkoły,
f. wykonywanie poleceń nauczyciela,
g. przestrzeganie regulaminu szkoły z uwzględnieniem regulaminów pracowni,
h. wykonywanie powierzonych zadań,
i. przestrzeganie zasad obowiązujących w szkole.
2) Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej:
a. praca w Samorządzie Uczniowskim,
b. praca w samorządzie klasowym,
c. pomoc koleżeńska,
d. aktywny udział w imprezach i uroczystościach klasowych,
e. aktywny udział w imprezach i uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych.
3) Dbałość o honor i tradycje szkoły:
a. występowanie w stroju galowym podczas uroczystości i innych ważnych wydarzeń szkolnych oraz pozaszkolnych,
b. nienaganne zachowanie w czasie uroczystości i innych ważnych wydarzeń szkolnych oraz pozaszkolnych,
c. nienaganne zachowanie podczas wycieczek szkolnych (wyjazdów integracyjnych).
4) Dbałość o piękno mowy ojczystej:
a. dbałość o własną kultura języka,
b. reagowanie na przejawy wulgaryzmów u innych.
5) Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
a. dbałość o bezpieczeństwo własne i innych,
b. dbałość o zdrowie (w tym nie zażywanie używek takich jak: alkohol, tytoń, narkotyki, dopalacze),
c. dbałość o racjonalne i bezpieczne korzystanie z komputera, Internetu, sprzętu multimedialnego.
d. dbałość o estetykę ubioru, wyglądu (estetyka, czystość i higiena) własną i otoczenia.
6) Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
7) Okazywanie szacunku innym osobom.
OCENA WZOROWA – Uczeń:
1) w pełni przestrzega zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących w szkole;
2) zawsze wywiązuje się ze wszystkich obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły zgodnie z ustalonymi terminami;
3) systematycznie uczęszcza na zajęcia; ma wszystkie nieobecności usprawiedliwione;
4) jest zawsze punktualny, nie spóźnia się na zajęcia;
5) ma zawsze odrobioną pracę domową i zawsze jest przygotowany do lekcji (z wyjątkiem przysługujących mu nieprzygotowań);
6) jest inicjatorem działań na rzecz klasy i szkoły; wykazuje dużą aktywność w działaniach na rzecz klasy i szkoły (konkursy, apele, uroczystości klasowe i szkolne);
7) jest koleżeński i życzliwy wobec innych, zawsze chętnie służy pomocą, potrafi współpracować w grupie;
8) wyróżnia się taktem i wysoką kulturą osobistą w stosunku do rówieśników oraz osób dorosłych; nie używa wulgarnego słownictwa;
9) zawsze reaguje na niewłaściwe zachowanie, nie ulega złym wpływom, jego zachowanie jest wzorem dla innych;
10) przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
11) szanuje mienie szkolne, społeczne i prywatne;
12) bezwzględnie przestrzega zakazu korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć;
13) dba o swój schludny wygląd; podczas uroczystości szkolnych nosi strój galowy;
14) nie ma uwag w zeszycie wychowawczym;
15) godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz; ma osiągnięcia w konkursach i zawodach szkolnych oraz pozaszkolnych;
16) jest twórczy, samodzielnie rozwija swoje zainteresowania.
OCENA BARDZO DOBRA – Uczeń:
1) w pełni przestrzega zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących w szkole;
2) wywiązuje się ze wszystkich obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły zgodnie z ustalonymi terminami;
3) systematycznie uczęszcza na zajęcia; ma wszystkie nieobecności usprawiedliwione;
4) jest punktualny, nie spóźnia się na zajęcia;
5) jest zawsze przygotowany do lekcji (z wyjątkiem przysługujących mu nieprzygotowań);
6) wykazuje chęć i aktywnie bierze udział w życiu klasy i szkoły (konkursy, apele, uroczystości klasowe i szkolne);
7) jest koleżeński i życzliwy wobec innych, chętnie służy pomocą; potrafi współpracować w grupie;
8) dba o kulturę słowa, stosuje zwroty grzecznościowe wobec rówieśników i dorosłych; nie używa wulgarnego słownictwa;
9) prawidłowo reaguje na dostrzeżone przejawy niewłaściwych zachowań, postępuje uczciwie, nie ulega złym wpływom;
10) przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
11) szanuje mienie szkolne, społeczne i prywatne;
12) przestrzega zakazu korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć;
13) dba o swój schludny wygląd; podczas uroczystości szkolnych nosi strój galowy;
14) nie ma uwag w zeszycie wychowawczym;
15) chętnie i godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz; bierze udział w konkursach/ zawodach szkolnych i pozaszkolnych;
16) samodzielnie rozwija swoje zainteresowania.
OCENA DOBRA – Uczeń:
1) przestrzega zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących w szkole;
2) wywiązuje się z obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły (zmienia obuwie);
3) systematycznie uczęszcza na zajęcia; ma wszystkie nieobecności usprawiedliwione;
4) sporadycznie spóźnia się na zajęcia;
5) jest przygotowany do lekcji, ma odrobione prace domowe (z wyjątkiem przysługujących mu nieprzygotowań);
6) bierze udział w życiu klasy i szkoły (podejmuje zaproponowane mu prace na rzecz klasy/szkoły);
7) jest koleżeński i życzliwy wobec innych, potrafi współpracować w grupie;
8) dba o kulturę słowa, stosuje zwroty grzecznościowe wobec rówieśników i dorosłych; nie używa wulgarnego słownictwa;
9) prawidłowo reaguje na niestosowne zachowanie na terenie szkoły, nie ulega złym wpływom;
10) przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
11) szanuje mienie szkolne, społeczne i prywatne; potrafi naprawić wyrządzone szkody;
12) prawie zawsze przestrzega zakazu korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć;
13) wygląda schludnie, ubiera się stosownie do okoliczności; pamięta o stroju galowym w czasie uroczystości szkolnych;
14) zdarzają się nieliczne uwagi w zeszycie wychowawczym;
15) czasem reprezentuje szkołę na zewnątrz; czasami bierze udział w konkursach/ zawodach szkolnych i pozaszkolnych.
OCENA POPRAWNA – Uczeń:
1) przestrzega najważniejszych zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących w szkole;
2) na ogół wywiązuje się z obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły (zmienia obuwie);
3) systematycznie uczęszcza na zajęcia; ma większość nieobecności usprawiedliwionych;
4) czasem spóźnia się na zajęcia;
5) na ogół ma odrobione prace domowe i jest przygotowany do lekcji (z wyjątkiem przysługujących mu nieprzygotowań);
6) pracuje na polecenie nauczyciela na rzecz klasy/szkoły;
7) jest koleżeński i kulturalny, swoim zachowaniem stara się nie utrudniać pracy kolegom i pracownikom szkoły; rzadko popada w konflikty z uczniami;
8) stosuje zwroty grzecznościowe wobec rówieśników i dorosłych;
9) reaguje na niestosowne zachowanie na terenie szkoły;
10) przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
11) szanuje mienie szkolne, społeczne i prywatne; naprawia wyrządzone szkoły;
12) czasami nie przestrzega zakazu korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć;
13) ubiera się stosownie do okoliczności; pamięta o stroju galowym w czasie uroczystości szkolnych;
14) zdarzają się uwagi w zeszycie wychowawczym;
15) zdarza mu się reprezentować szkołę na zewnątrz; czasami bierze udział
w konkursach/ zawodach szkolnych i pozaszkolnych.
OCENA NIEODPOWIEDNIA – Uczeń:
1) często nie przestrzega zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących w szkole;
2) nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły (nie zmienia obuwia);
3) opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia;
4) bardzo często spóźnia się na zajęcia;
5) nie odrabia prac domowych i bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji;
6) odmawia udziału w pracach na rzecz klasy i szkoły;
7) jest niekoleżeński; swoim zachowaniem utrudnia prowadzenie zajęć, rozprasza uwagę innych; uczestniczy w kłótniach i konfliktach; często popada w konflikty z uczniami, nauczycielami, innymi pracownikami szkoły;
8) jest niekulturalny, nie stosuje zwrotów grzecznościowych wobec rówieśników i dorosłych; używa wulgaryzmów;
9) bywa agresywny wobec rówieśników i osób dorosłych; jest inicjatorem sytuacji konfliktowych;
10) nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
11) swoim zachowaniem stwarza zagrożenie lub często lekceważy niebezpieczeństwo i nie reaguje na zwrócone uwagi;
12) samowolnie opuszcza teren szkoły;
13) zaśmieca klasę/szkołę; niszczy mienie szkolne i prywatne;
14) łamie zakaz korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć;
15) ubiera się niestosownie do okoliczności; zapomina o stroju galowym w czasie uroczystości szkolnych;
16) ma uwagi w zeszycie wychowawczym świadczące o wielokrotnym i świadomym łamaniu obowiązujących norm i zasad; nie wykazuje pozytywnych zmian postawy pomimo podjętych działań wychowawczych;
17) nie reprezentuje szkoły na zewnątrz; nie bierze udziału w konkursach/ zawodach;
18) stosuje używki, środki odurzające lub znajduje się pod ich wpływem;
19) jest nieklasyfikowany nawet z 1 przedmiotu z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej.
OCENA NAGANNA – Uczeń:
1) nagminnie nie przestrzega najważniejszych zasad zawartych w regulaminie szkoły i norm zachowania obowiązujących w szkole;
2) lekceważy obowiązki szkolne określone w Statucie Szkoły (nie zmienia obuwia);
3) opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia;
4) stale spóźnia się na zajęcia;
5) nie odrabia prac domowych i niemal zawsze jest nieprzygotowany do lekcji;
6) nie bierze udziału w pracach na rzecz klasy i szkoły;
7) jest niekoleżeński; swoim zachowaniem utrudnia prowadzenie zajęć, rozprasza uwagę innych; prowokuje i uczestniczy w kłótniach i konfliktach; często popada w konflikty z uczniami, nauczycielami, innymi pracownikami szkoły;
8) jest niekulturalny, nie stosuje zwrotów grzecznościowych wobec rówieśników i dorosłych; używa wulgaryzmów;
9) stosuje agresję słowną i fizyczną; wykorzystuje swoją przewagę fizyczną i znęca się nad innymi (przemoc fizyczna i psychiczna); wywiera negatywny wpływ na kolegów (namawia do złego, szantażuje);
10) dopuszcza się zachowań sprzecznych z prawem (kradzieże, posiadanie/zażywanie środków odurzających, wyłudzanie pieniędzy, bójki, cyberprzemoc, itp.);
11) nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
12) swoim zachowaniem stwarza zagrożenie, lekceważy niebezpieczeństwo; nie reaguje na zwracane uwagi;
13) samowolnie opuszcza teren szkoły;
14) nie wykazuje poprawy mimo podejmowanych przez szkołę środków zaradczych;
15) świadomie i złośliwie niszczy mienie szkolne, społeczne i prywatne;
16) bezwzględnie, świadomie i z premedytacją łamie zakaz korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć;
17) ubiera się niestosownie do okoliczności; nie nosi stroju galowego podczas uroczystości szkolnych;
18) ma liczne uwagi w zeszycie wychowawcy świadczące o wielokrotnym i świadomym łamaniu obowiązujących norm i zasad; nie wykazuje pozytywnych zmian postawy pomimo podjętych działań wychowawczych;
19) nie reprezentuje szkoły na zewnątrz; nie bierze udziału w konkursach.
12. EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
1) Dyrektor lub upoważniony przez niego nauczyciel – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
13. WARUNKI I TRYB UZYSKANIA WYŻSZYCH ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH
1) Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
13a. WARUNKI OBNIŻENIA PRZEWIDYWANYCH ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH
13b WARUNKI OBNIŻENIA PRZEWIDYWANYCH ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH ZACHOWANIA
14. PROCEDURA ODWOŁANIA SIĘ OD PRZEWIDYWANEJ ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ ZACHOWANIA
1) Warunkiem koniecznym jest 100% frekwencja na zajęciach szkolnych do końca roku (z wyłączeniem sytuacji losowych) oraz przestrzeganie Statutu Szkoły i obowiązujących w szkole regulaminów (brak spóźnień, uwag, itp.).
2) Spełnienie co najmniej dwóch z poniższych warunków:
• udzielanie pomocy w nauce kolegom z trudnościami w nauce,
• aktywne włączenie się w przygotowanie uroczystości szkolnej i klasowej,
• wykonanie prac na rzecz szkoły, w uzgodnieniu z wychowawcą i dyrektorem,
• przygotowanie pomocy dydaktycznych do pracowni przedmiotowej,
• przygotowanie na zadany temat prelekcji na lekcję wychowawczą w swojej klasie,
• praca na rzecz poprawy wyglądu estetycznego pracowni lub pomieszczenia, wyznaczonych przez wychowawcę.
15. PROMOWANIE UCZNIÓW
16. EGZAMIN POPRAWKOWY
1) Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
17. UKOŃCZENIE SZKOŁY
1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
2) jeżeli przystąpił do wszystkich części egzaminu ósmoklasisty.
18. SPOSOBY NAGRADZANIA UCZNIÓW
19. ZASADY EWALUACJI I ZMIANY WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
20. USTALENIA KOŃCOWE
WEBMASTER: DoCom